Rozmowa w gabinecie:
- mama dziecka: Mój synek prawie nie mówi a ja tyle mówię do Niego! Ostatnio czytaliśmy o kręgowcach i gatunkach drzew w strefie równikowej, uczyliśmy się też kolorów po angielsku i dodawania do 10.
- ja: a ile synek ma lat?
- mama: prawie 2!
Drogi, kochany, przewspaniały, zaangażowany w wychowanie swojego dziecka Rodzicu. Czytając, bawiąc się, opowiadając dziecku o otaczającym świecie pamiętaj, żeby pomiędzy wszystkimi tymi mądrymi słowami dodać coś dla dziecka! Opowiedz, jeżeli chcesz o gatunkach krów hodowlanych i zapytaj: a jak robi krowa? Po czym sam sobie odpowiedz: mu, zrób przerwę i powtórz to jeszcze z dwa razy. Możesz potem zagaić o robieniu sera z mleka, oczywiście tylko po to, by przypomnieć Potomkowi: a jak robi krowa? I koniecznie znowu samemu sobie odpowiedzieć, kilka razy z wyraźnymi przerwami pomiędzy sylabami: mu. Oczywiście możesz też prosić o wskazanie ogona, kopyt, rogów, czy łaty na zadzie ale dalej pamiętaj, by ponownie zapytać: jak robi ta krowa? I przypomnieć, że mu, bo robisz to tylko po to, by dziecko powtórzyło po Tobie sylabę. Pamiętaj też o zostawieniu kawałeczka ciszy żeby dziecko mogło ewentualnie po Tobie to „mu” powtórzyć.
Zwróć więc Rodzicu uwagę, czy nie popełniasz grzechu nadmiaru i zagadujesz dziecko, zamiast "podsuwać" Mu mowę w takiej formie, która będzie dla Niego możliwa do powtórzenia.
Jak ułatwić ?
1. Początkowo używaj wyrażeń dźwiękonaśladowczych zbudowanych tylko z sylab otwartych lub pojedynczych dźwięków (tak jak w Zeszycie ćwiczeń do rozwoju mowy cz.1)
2. Najłatwiejsze wyrazy to te, zbudowane z repliki sylab: mama, tata, baba. Później warto wybierać wyrazy o podobnej budowie: dwie sylaby otwarte i składające się ze spółgłosek prymarnych - patrz Zeszyt ćwiczeń do rozwoju mowy cz.2.
3. Sylaby powtarzaj wielokrotnie ale rób pomiędzy nimi wyraźne przerwy. Wymówione razem: "mumumu", to wyraz aż 3 sylabowy! Dlatego wyrazy rozdzielaj na sylaby, melodyjnie je przeciągając.
Powyższe zasady możesz zastosować u dziecka ok. 9 miesięcznego by ułatwić Mu start mowy lub u dziecka starszego z opóźnionym rozwojem mowy.
Comments