Proponuj dziecku powtarzanie sylab otwartych (zbudowanych ze spółgłoski i samogłoski) lub tylko spółgłosek - cześć wyrazów dźwiękonaśladowczych jest zbyt trudna dla dziecka, ze względu na zbitki spółgłoskowe jak w „kle”, sylabę zamkniętą - „kap” czy zbyt trudne głoski - „wr, pstryk”.
Bawiąc się, oglądając książeczki, czy podczas codziennych dialogów dodaj pytanie: a jak robi...? Nie czekaj aż dziecko odpowie, tylko odpowiadaj sobie sama. Prezentujesz w ten sposób dźwięk dziecku. Mów dźwięk raz, rób przerwę i powtarzaj go. Daj dziecku szansę, usłyszeć go kilka razy ale jako pojedyncze sylaby a nie ich połączoną replikę. Skup uwagę dziecka na spółgłosce - to jej wymowę podkreśl głosem, dodaj gest.
Chwal każdą próbę wykonaną przez dziecko, nawet jeżeli jest to tylko mruknięcie😜. Zachęci to Je do kolejnych starań.
Te, i inne rady związane z rozwojem mowy dziecka, znajdziesz we Wstępach Zeszytów ćwiczeń do rozwoju mowy.
Comments