Metoda doboru głosek.

o metodzie

Pracując z dziećmi, zauważyłam, że dostosowanie się do ich możliwości słuchowych i artykulacyjnych powoduje, że zaczynają szybciej uczyć się mowy. Zwykle wystarczy podsunąć dziecku zabawy na sylabach otwartych (spółgłoska i samogłoska), lub pojedynczych dźwiękach, by dziecko zaczęło powtarzać.

Popularne w Polsce dźwiękonaśladowcze: kap, miau, hau, brzdęk, to zbyt trudne zestawy głosek, żeby od nich rozpoczynać rozwój mowy.

Nazwałam swoją metodę, metodą doboru głosek, ponieważ do każdego etapu rozwoju mowy przypisany jest konkretny układ głosek. Pierwszy etap to pojedyncze dźwięki i sylaby otwarte. Drugi, wyrazy składające się z dwóch sylab otwartych. Trzeci to wyrazy jednosylabowe zbudowane z sylaby zamkniętej. Kolejny, ma na celu to, żeby dziecko zaczęło wymawiać dłuższe wyrazy ,ale składające się z najłatwiejszego układu sylab, czyli trzech sylab otwartych. Następne etapy to już trudniejsze wyrazy, w których jedna z sylab jest zamknięta, obie sylaby są zamknięte lub jedna z sylab zbudowana jest ze zbitki spółgłosek. Tworzyłam i modyfikowałam tę metodę prowadząc wiele terapii rozwoju mowy i układając materiał wyrazowy tak, by dziecko łatwo go przyswajało i na tej podstawie przechodziło do kolejnego etapu.

o Zeszytach

Zeszyty przygotowane są tak, żeby zarówno rodzic jak i logopeda czy nauczyciel w przedszkolu mógł na ich podstawie rozwijać mowę dziecka. Zawierają pomysły na zabawy a także uwagi dotyczące ogólnego rozwoju dziecka i oczywiście cały zestaw praktycznych ćwiczeń.

Zeszyt jest na metalowej spirali, po to, by do ćwiczeń, można było go składać i pokazywać dziecku tylko jedną stronę. Dziecko lepiej koncentruje się, gdy bodźców jest mniej. Nad wyrazami znajdują się labiogramy, czyli zdjęcia dzieci wymawiających głoski. Rodzic i dziecko, patrząc na nie, widzi, jak powinno się układać buzię do wymowy głosek.

Zeszyty ozdobione są rysunkami dzieci, co dodatkowo ma przykuwać uwagę dzieci.  Natomiast  teksty poleceń czy wskazówek dla rodziców często obrazowane są zdjęciami, by łatwiej było je zrozumieć.

o Mó Wi My

Nazwa MóWiMy, to tak naprawdę imiona trzech postaci Mówków ;)

- to długonoga piękność z bujną fryzurą. Maskotka, która zawsze i wszędzie chętnie potowarzyszy dziecku. 

Wi - to przemiły grubasek z jeżykiem na głowie, który, jako pacynka, będzie pomagał logopedzie w gabinecie, lub rodzicowi podczas ćwiczeń w domu.

My - natomiast to przytulny chłopak. Jego postać, to miękka przytulna ściereczka, która pozwoli zrobić ze sobą wszystko.

Realizacja całego programu metody, musiała zacząć się od strony merytorycznej, czyli od Zeszytów.  Projekt MóWiMy, zgodnie z metodą doboru głosek,  będzie oferował wiele pomocy i materiałów do rozwoju mowy i terapii logopedycznej, ale też do nauki czytania.

Mó Wi My, będą również bohaterami bajek, które pozwolą utrwalać słowa z kolejnych Zeszytów.

Ta przygoda właśnie się rozpoczyna. Zapnijcie pasy i zapraszamy w podróż do naszego świata!